bip logo
  STRONA GŁÓWNA    NASZE PRZEDSZKOLE    AKTUALNOŚCI    EDUKACJA PRZEZ RUCH    KONTAKT    GALERIA    ORIGAMI  

Autor: Administrator Serwisu
Środa, 28 Czerwiec 2017
Raport z ewaluacji

Publiczne Przedszkole Nr 8 ‘PLASTUŚ”

 

UL. II ARMII WOJSKA POLSKIEGO 30

08-400 GARWOLIN

NIP: 826-10-23-949 REGON: 710006770

TEL. 025 682-35-40efekty pracy:

EMAIL: pp8garwolin@o2.plwww.pp8garwolin.pl

 

 

RAPORT

 

Z EWALUACJI

 

PROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM

 2016/2017

 

Informacja o wykonaniu zadań  wynikających z § 21 pkt 1 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.

 

Wymaganie 6.

 

Przedszkole wspomaga rozwój dziecka uwzględniając jego indywidualną sytuację

 

 

PRZEDMIOT  EWALUACJI

 

 

 

  1.                 I.            Realizacja podstawy programowej w zakresie celów , umiejętności i osiągnięć dzieci związanych z procesem czytania i pisania , zalecanych warunków i sposobów jej realizacji
  2.                 II.            Współpraca między nauczycielami a rodzicami w zakresie wspomagania rozwoju dzieci

 

Opracował zespól ds. ewaluacji wewnętrznej;

   przewodnicząca zespołu: 

Jolanta Matyka

Małgorzata Piętka -Żuławnik

 

 

 

 

  .

Cel ewaluacji wewnętrznej;

 

Pozyskanie informacji czy nasze przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji

 

 

  • Pozyskanie informacji na temat umiejętności i osiągnięć  dzieci związanych z procesem czytania i pisania

 

 

  • Pozyskanie informacji na temat współpracy nauczycieli i rodziców w zakresie wspomagania rozwoju  dzieci:

Kryteria ewaluacji:

  • Spójność planów pracy nauczycieli z wynikami diagnoz.
  • Różnorodność form wsparcia.
  • Skuteczność wsparcia  organizowanego przez nauczycieli.

Pytania kluczowe:

  • Czy przedszkole realizuje podstawę  programową  w zakresie celów , umiejętności i osiągnięć dzieci związanych z procesem czytania i pisania , zalecanych warunków i sposobów jej realizacji
  • Czy w przedszkolu rozpoznaje się indywidualne potrzeby i możliwości dzieci oraz sytuację społeczną każdego dziecka?
  • Czy informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w realizacji działań edukacyjnych?
  • Czy w opinii badanych wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom dzieci?
  • Czy przedszkole współpracuje instytucjami wspierającymi pracę nauczyciela ?
  • Jakie są efekty podjętych działań?

 

Źródła badawcze:

  • rodzice
  • nauczyciele
  • dokumenty przedszkola

 

Metody i techniki badawcze:

  • badanie ankietowe rodziców
  • badanie ankietowe nauczycieli
  • badanie dokumentów przedszkolnych

 

Narzędzia badawcze :

  • kwestionariusz ankiety dla nauczycieli
  • kwestionariusz ankiety dla rodziców
  • dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • dokumentacja obserwacji i diagnozy
  • protokoły rady pedagogicznej
  • dokumentacja zajęć wyrównawczo-  kompensacyjnych
  • dokumentacja zajęć logopedycznych
  • dokumentacja zajęć plastycznych dla dzieci zdolnych
  • dokumentacja zajęć z gimnastyki korekcyjnej

 

Prezentacja wyników ewaluacji.

  1.             I.        Opracowanie zbiorcze wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców i nauczycieli dotycząca umiejętności i osiągnięć dzieci związanych z procesem czytania i pisania.
  2.            II.        Opracowanie zbiorcze wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców inauczycieli dotycząca współpracy w zakresie wspomagania rozwoju dzieci.

 

 

Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy.

Prezentacja wyników ewaluacji I ;

Opracowanie zbiorcze wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców 

    W ankiecie wzięło udział 46 rodziców . Analiza poszczególnych punktów przeprowadzonej ankiety pozwoliła na uzyskanie odpowiedzi na sformułowanie pytania związane z pozyskaniem informacji na temat umiejętności i osiągnięć  dzieci związanych z procesem czytania i pisania. Wszyscy badani , przed rozpoczęciem badań, byli informowani o celach badań, sposobie wykorzystania ich wyników oraz całkowitej anonimowości uzyskanych informacji.

 

1. W jaki sposób i kiedy budzą się pierwsze zainteresowania dzieci związane   z umiejętnością czytania i

pisania? 

  • zasób książek w domowej biblioteczce - 30
  • zaspakajanie zainteresowań własnych - 8
  • obcowanie z literaturą czytaną  w domu - 30
  • inne : czytaniem w przedszkolu, wizyty w bibliotece, motywacje rodziców

2. Co motywuje dzieci w wieku przedszkolnym do podejmowania prób samodzielnej nauki czytania i pisania ?

na pierwszym miejscu wskazali programy i potrzebę czytania i pisania, następnie zainteresowanie dziecka.

  • Zainteresowanie dziecka - 20
  • zaspokajanie potrzeb czytania i pisania - 22
  • programy realizowane w przedszkolu - 22
  • przykład płynący z rodziny - 14
  • inne : starsze rodzeństwo, chęć samodzielnego czytania informacji

3.  Czy pani/pana dziecko, posiada już umiejętność czytania i pisania? rodzice odpowiedzieli następująca:

  • czy jest to wynik oddziaływań domu - 16
  • czy jest to naturalne  zainteresowanie dziecka - 14
  • czy to wynik oddziaływań przedszkola-  16

4. Na ile wyposażenie przedszkola wspomaga motywację dzieci do nauki czytania i pisania ? wyniki

przedstawiają się następująco:

  • Bardzo dobrze - 30
  • Dobrze - 9
  • Mało - 2
  • Wcale - 0

      83% Rodziców oceniają wyposażenie przedszkola bardzo wysoko

5.  Jaka jest rola przedszkola w rozbudzaniu motywacji dzieci do nauki czytania i pisania ? wyniki przedstawiają

się następująco:

  • Bardzo duża - 34
  • Duża- 10
  • Niewielka - 2
  • Żadna - 0

 

6. Jaka jest rola rodziny w kształtowaniu motywacji dzieci do nauki czytania i pisania? wyniki przedstawiają

się następująco:

  • Bardzo duża - 40 -88%
  • Duża - 8 - 12%
  • Niewielka – 0
  • Żadna - 0

 

 

7.  Czy realizowany w  Przedszkolu Program wychowania w przedszkolu zawiera treść związane z rozbudzeniem

motywacji do nauki czytania i pisania, jak oceniacie państwo przydatność programu w motywowaniu dzieci do

podejmowania działań w tym zakresie?

  • Tak - 40 – 88%
  • Nie - 2  -3%
  • Nie wiem -  4- 9%

8.Czy metody , sposoby pracy w naszym przedszkolu zawarte w Koncepcji stymulują do nauki czytania i pisania ?

  • Tak - 40- 88%
  • Nie - 1- 1%
  • Nie nam zdania - 6 – 11%

 

   Jakie są państwa sugestie dotyczące koncepcji  i organizacji pracy przedszkola? Przedszkole oceniane jest bardzo dobrze, rodzice   dziękują za wspaniałą pracę pedagogiczną.     

 

Wnioski wynikające z analizy ankiet przeprowadzonych wśród rodziców:

  1. Według rodziców pierwsze zainteresowania dzieci związane   z umiejętnością czytania i  pisania rozbudzane są przede wszystkim poprzez; duży zasób książek w domowych biblioteczkach, obcowanie z literaturą czytaną w domu, zaspokajaniem  zainteresowań dzieci czytaniem i pisaniem. Poza tym duży wpływ ma czytanie dzieciom bajek w przedszkolu, zarówno przez nauczycieli jak i członków rodziny dziecka oaz wizyty w bibliotece i spotkania w przedszkolu z bibliotekarką.
  2. Rodzice uważają ,że  dzieci do  podejmowania prób samodzielnej nauki czytania i pisania motywują ; programy realizowane w przedszkolu, zaspokajanie przez nauczycieli  ich potrzeby czytania i pisania, zainteresowania dziecka czytaniem i pisaniem  oraz przykład płynący z rodziny. Wskazali też niemały wpływ  starszego  rodzeństwo w domu  i  chęć samodzielnego czytania informacji
  3. Posiadanie  umiejętność czytania i pisania u dzieci jest wynikiem oddziaływań zarówno przedszkola jak i domu wynikające z naturalnego zainteresowania dziecka czytaniem i pisaniem
  4. Według rodziców wyposażenie przedszkola bardzo dobrze wspomaga motywacje i zainteresowania dziecka umiejętnością czytania i pisania
  5. Ankietowani rodzice uważają , że w rozbudzaniu motywacji do nauki czytania i pisania  przedszkole odgrywa bardzo duża rolę.
  6. Ankietowani rodzice uważają , że w rozbudzaniu motywacji do nauki czytania i pisania  dom odgrywa również bardzo duża rolę.
  7. Rodzice uważają ,że  realizowany w  Przedszkolu Program wychowania zawiera treść związane z rozbudzeniem  motywacji do nauki czytania i pisania. Bardzo wysoko oceniają przydatność tego programu w motywowaniu dzieci do  podejmowania działań w  zakresie nauki czytania i pisania
  8. Zdaniem rodziców metody , sposoby pracy w naszym przedszkolu zawarte w Koncepcji stymulują dzieci  do nauki czytania i pisania. Przedszkole oceniane jest bardzo dobrze, rodzice   dziękują za wspaniałą pracę pedagogiczną.             

Opracowanie zbiorcze wyników ankiet przeprowadzonych wśród  nauczycieli

     W ankiecie wzięło udział 10 nauczycieli. Analiza poszczególnych punktów przeprowadzonej ankiety pozwoliła na uzyskanie odpowiedzi na sformułowanie pytania związane z pozyskaniem informacji na temat umiejętności i osiągnięć  dzieci związanych z procesem czytania i pisania

 

  1. Czy Pani zdaniem Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego  powinna zawierać naukę czytania i pisania dla dzieci w wieku przedszkolnym

 

  • tak -10
  • nie – 0
  • nie mam zdania – 0

 

  1. Jaką grupę metod czytania uważa Pani za najskuteczniejszą?

 

  • metody syntetyczne( alfabetyczna, fonetyczna, sylabowa) – 10
  • metody analityczne 9zadaniowa, wyrazowa) -2 metody analityczno- syntetyczne ( o charakterze wzrokowym, fonetycznym, funkcjonalnym)- 0 ankietowanych
  • metody globalne- 4
  • nie mam zdania- 0

 

  1. Które z nowoczesnych metod nauki czytania i pisania są Pani znane  ?

 

  • Wprowadzenie w świat pisma I. Majchrzak -10
  • Metoda dobrego Startu wg. M. Bogdanowicz- 10
  • Nauka czytania i pisania metodą fonetyczno-literową B. Racławskiego – 7
  • nauka czytania krok po kroku wg. J. Cieszyńskiej – 10
  • Metoda analityczno- syntetyczna o charakterze funkcjonalnym E.i F. Przyłubskich - 1

 

  1. Którą z nowoczesnych metod najczęściej stosuje lub stosowała Pani w swojej pracy

 

  • Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz- 8
  • Wprowadzenie w świat pisma wg. I. Majchrzak- 7
  • Nauka czytania krok po kroku J. Cieszyńskiej- 5
  • Nauka czytania i pisania metoda fonetyczno- literowa B. Racławskiego-  1
  1. W jakim wieku powinno się rozpocząć naukę czytania dzieci?
  • 0-3 przed rozpoczęciem nauki w przedszkolu- 0
  • 3 lat- 6
  • 4 lat- 2
  • 5 lat- 2
  • 6 lat- 0
  • 6-7 lat, ale dopiero po rozpoczęciu nauki w szkole- 0

 

  1. Czy ćwiczenia z czytania wykonywane tylko  w przedszkolu są wystarczające by dziecko mogło opanować umiejętność płynnego czytania przed rozpoczęciem nauki w szkole ?
  • Tak- 8
  • Nie- 2
  • Dziecko nie powinno uczyć się w przedszkolu- 0
  • Nie mam zdania- 0

 

  1. Czy uważa Pani , że ćwiczenia z zakresu czytania wykonywane zarówno w przedszkolu jak i w domu przyniosą lepsze rezultaty niż nauka czytania tylko w przedszkolu lub w domu?

 

  • Tak, ćwiczenia powinny być wykonywane zarówno w przedszkolu jak i w domu-10
  • Nie ,wystarczy że dziecko ćwiczy w przedszkolu- 0
  • Nie, wystarczy że dziecko ćwiczy w domu- 0
  • Nie mam zdania- 0

 

  1. Z jakich źródeł korzysta lub korzystała Pani dobierając metody nauki czytania? Można zaznaczyć kilka odpowiedzi;
  • literatura pedagogiczna- 6
  • czasopisma pedagogiczne- 8
  • porady doradcy metodycznego- 2
  • porady koleżeńskie- 4
  • własne pomysły autorskie- 4
  • internet- 10
  • studia- 2
  • szkolenia, warsztaty- 8

 

  1. Czy Pani zdaniem wykształcenie rodziców oraz środowisko rodzinne ma wpływna umiejętność czytania w wieku przedszkolnym?
  • tak – 8 a
  • brak odpowiedzi - 2

Zainteresowanie dzieci od najmłodszych lat poprzez czytanie  dużej ilości różnorodnych książek rozwija dzieci, co przejawia się w późniejszej nauce zarówno w przedszkolu jak i w szkole

Wnioski wynikające z analizy ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli:

  1. Nauczyciele zgodnie uważają że  Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego  powinna zawierać naukę czytania i pisania dla dzieci w wieku przedszkolnym

 

  1. Za najskuteczniejszą grupę metod czytania nauczyciele uważają ;metody syntetyczne( alfabetyczna, fonetyczna, sylabowa) ,metody analityczne( zadaniowa, wyrazowa) oraz  metody globalne
  2. Najbardziej znane przez nauczycieli metody nauki czytania i pisania to; Wprowadzenie w świat pisma I. Majchrzak , Metoda dobrego Startu wg. M. Bogdanowicz, nauka czytania krok po kroku wg. J. Cieszyńskiej,  nauka czytania i pisania metodą fonetyczno-literową B. Racławskiego.
  3. Nowoczesne metody nauki czytania i pisania  jakie najczęściej stosują lub stosowały nauczycielki w swojej pracy to; Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Wprowadzenie w świat pisma wg. I. Majchrzak, Nauka czytania krok po kroku J. Cieszyńskiej.
  4. Według ankietowanych nauczycielek  naukę czytania powinny  dzieci rozpocząć w wieku 3,4 a najpóźniej 5 lat
  5. Nauczycielki uważają że ćwiczenia z czytania wykonywane   w przedszkolu są wystarczające by dziecko mogło opanować umiejętność płynnego czytania przed rozpoczęciem nauki w szkole.
  6. Nauczycielki są zdania  że ćwiczenia z zakresu czytania powinny być  wykonywane zarówno w przedszkolu jak i w domu .

 

  1. Dobierając metody nauki czytania nauczycielki najczęściej korzystały z  Internetu ,wykorzystywały wiedze i umiejętności zdobyte na  szkoleniach  i warsztatach,  czerpały pomysły z czasopism i literatury pedagogicznej, radziły się koleżanek, wykorzystywały własne pomysły

 

  1. Zdaniem nauczycielek wykształcenie rodziców oraz środowisko rodzinne ma zdecydowanie wpływ na umiejętność czytania w wieku przedszkolnym. Uważają one, że zainteresowanie dzieci od najmłodszych lat poprzez czytanie  dużej ilości różnorodnych książek rozwija dzieci, co przejawia się w późniejszej nauce zarówno w przedszkolu jak i w szkole

Prezentacja wyników ewaluacji II ;

Opracowanie zbiorcze wyników ankiety przeprowadzonej z rodzicami

Wymaganie - Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

W ankiecie uczestniczyło 30 rodziców. Analiza przeprowadzonych ankiet pisemnych dla rodziców pozwoliła nam pozyskać informacje, które pozwolą lepiej dostosować prowadzone w przedszkolu działania odpowiednio do potrzeb, możliwości i sytuacji społecznej dzieci.

1.Czy nauczyciele rozmawiają o możliwości lub potrzebach Państwa dziecka

  • tak -28
  • nie – 2

2. W jaki sposób nauczyciele pozyskują informacje o potrzebach i możliwościach Państwa dziecka?

  • karta zapisu– 12
  • obserwacja aktywności dziecka – 28
  • wywiad – 20
  • nauczyciele pytają o możliwości, potrzeby, uzdolnienia mojego dziecka – 11
  • inne - 0

3.Czy w Państwa ocenie przedszkole podejmuje działania odpowiednie do potrzeb waszego dziecka?

  • tak – 30
  • nie – 0
  • uwagi na ten temat- brak

4.W jaki sposób  nauczyciele informują rodziców o efektach pracy prowadzonej z dzieckiem o indywidualnych       potrzebach?

  • indywidualne codzienne kontakty - 25
  • zebrania - 18
  • konsultacje indywidualne - 19
  • zajęcia otwarte - 18
  • inne ; zajęcia plastyczne - 1

5.Czy przedszkole wspiera  uzdolnienia , szczególne zainteresowania dziecka i daje możliwość uczestnictwa w

  • zajęciach z języka   angielskiego - 27
  • zajęciach  korekcyjno- kompensacyjnych - 25
  • zajęciach logopedycznych - 24
  • różnorodnych  konkursach - 23

6.Z  jakich form pomocy korzysta dziecko w przedszkolu

  • terapia logopedyczna - 17
  • zajęcia korekcyjno- kompensacyjne - 17
  • zajęcia wyrównawcze - 7
  • zajęcia rozwijające szczególne uzdolnienia - 8
  • inne – 0

7.Z jakimi instytucjami / placówkami specjalistycznymi współpracuje przedszkole w celu zapewnienia dzieciom pomocy zgodnej z ich potrzebami i sytuacją społeczną?

  • Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna – 24
  • Ośrodek Pomocy społecznej - 21
  • Logopeda - 23
  • Kurator Społeczny - 3

8.Jakie działania podejmuje przedszkole po rozpoznaniu indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka?

  • praca indywidualna z dzieckiem - 26
  • praca z dzieckiem uzdolnionym – 12
  • zajęcia rozwijające zainteresowania dziecka -18
  • indywidualizacja pracy z dzieckiem -18
  • udział dziecka w konkursach - 22
  • aktywne metody pracy - 26
  • stosowanie atrakcyjnych pomocy dydaktycznych -26
  • współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną – 19
  • zajęcia specjalistyczne ( np. logopedyczne) – 23
  • wsparcie materialne w postaci dofinansowania do posiłków- 6
  • poradnictwo dla rodziców – 17
  • inne - 0

9.Jak oceniają Państwo poziom współpracy z przedszkolem?

  • bardzo dobrze - 22
  • dobrze- 6
  • brak współpracy - 0
  • uwagi ; brak odpowiedzi - 2

 

Wnioski wynikające z analizy ankiet przeprowadzonych wśród rodziców:

1.Rodzice w swoich opiniach wykazują, że nauczyciele interesują się potrzebami i możliwościami dzieci, rozmawiają o ich możliwościach i potrzebach

2. Informacje o potrzebach i możliwościach dziecka w opinii rodziców , nauczyciele pozyskują w  większości z obserwacji aktywności  dziecka, z wywiadu o nim ,z  karty zapisu oraz z pytania rodziców o możliwościach, potrzebach i uzdolnieniach dzieci .

3.W ocenie wszystkich rodziców przedszkole podejmuje działania odpowiednie dla potrzeb dzieci.

4.Rodzice są informowani o efektach pracy prowadzonej z dzieckiem o indywidualnych potrzebach są najczęściej informowani  poprzez indywidualne codzienne kontakty, indywidualne konsultacje, na zebraniach oraz podczas zajęć otwartych dla rodziców

5.Przedszkole wspiera uzdolnienia dzieci daje możliwość uczestnictwa w zajęciach języka angielskiego , zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych, zajęciach logopedycznych oraz w różnorodnych konkursach. 

6.Zdaniem rodziców dzieci potrzebują różnych form pomocy: terapii logopedycznej, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć wyrównawczych, zajęć rozwijających uzdolnienia. 

7.Zdaniem większości rodziców w celu zapewnienia  dzieciom pomocy zgodnie z ich potrzebami i sytuacją społeczną przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej i z logopedą

8. Zdaniem rodziców  po rozpoznaniu indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka przedszkole podejmuje następujące ; stosuje aktywne metody pracy i atrakcyjne pomoce dydaktyczne ,indywidualizuje prace z dzieckiem na miarę jego możliwości, prowadzi zajęcia z dziećmi zdolnymi,  rozwija ich zainteresowania, angażuje dzieci do udziału w różnych konkursach, prowadzi specjalistyczne zajęcia z logopedą, współpracuję z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, prowadzi poradnictwo dla rodziców w celu ukierunkowania współpracy, otaczą wsparciem materialnym

9.  Rodzice w większości poziom współpracy z przedszkolem oceniają bardzo dobrze.

Opracowanie zbiorcze wyników ankiet przeprowadzonych wśród  nauczycieli

W ankiecie wzięło udział 10nauczycieli. Analiza poszczególnych punktów przeprowadzonej ankiety pozwoliła na uzyskanie odpowiedzi na sformułowanie pytania związane z wspomaganiem rozwoju dzieci oraz uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

  1. W jaki sposób pozyskuje Pani informacje na temat potrzeb i możliwości dziecka?
  • obserwacja aktywności dziecka- 10
  • obserwacja relacji dziecka w grupie przedszkolnej - 10
  • analiza wytworów - 10
  • tworzenie sytuacji zadaniowych – 10
  • przeprowadzanie wywiadów z rodzicami - 9

 

  1. Z jakimi problemami zgłosiła Pani dzieci do objęcia formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
  • dzieci z deficytami i specyficznymi trudnościami w przyswajaniu treści programowej-5
  • dzieci z zaburzeniami mowy – 7
  • dzieci szczególnie uzdolnione – 5
  • inne - 0
  • Nie zgłaszałam – 2
  1. Czy korzysta Pani z pomocy lub współpracuje z innymi podmiotami w procesie indywidualizacji?
  • tak - 10
  • nie -
  • jeśli tak to z kim:

ü  Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna –10

ü  psycholog-3

ü   logopeda- 10

ü  nauczyciele innych grup – 8

ü   rodzice dzieci – 9

  1. W jaki sposób udziela Pani pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy?
  • dostosowanie stopnia trudności do możliwości dziecka - 9
  • odpowiednie tempo pracy - 8
  • praca indywidualna według programu - 8
  • praca grupowa według programu - 8
  • indywidualny sposób motywowania dziecka, dodatkowe komunikaty – 9
  • rozłożenie zadań na etapy – 7
  • udostępnianie materiałów do pracy rodziców z dzieckiem w domu –  4
  1. Czy i jakie sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości odnoszą dzieci?
  • osiągnięcia w konkursach – 8
  • wyższa motywacja dziecka do wykonywanych zadań – 5
  • poprawa zachowania – 8
  • inne: logopedyczne, z deficytami rozwoju i trudnościami.
  1. Jakie trudności napotyka pani w procesie indywidualizacji?
  • Nie mama trudności- 0
  • Częsta nieobecność dziecka- 5
  • Brak współpracy z rodzicami- 5
  1. Proszę wymienić formy współpracy z rodzicami .
  • rozmowy indywidualne
  • zebrania z rodzicami
  • pomoc w organizacji uroczystości przedszkolnych
  • pomoc w realizacji uroczystości grupowych , organizacja wycieczek dla dzieci
  • poznawanie zawodów rodziców
  • czytanie bajek przez rodziców
  • wzbogacanie kącików przedszkolnych
  1. Jak ocenia Pani współpracę rodzic przedszkole w zakresie wspomagania dzieci ?
  • Bardzo dobrze – 3
  • Dobrze – 4

 

Wnioski wynikające z analizy ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli:

1.Wszyscy nauczyciele zdobywają informacje o potrzebach i możliwościach dzieci opierając się na dokumentach, obserwacjach relacji dziecka w grupie przedszkolnej oraz aktywności dziecka. Tworząc sytuacje edukacyjne i przeprowadzając  wywiady z rodzicami.

2. Do objęcia formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgłosili nauczyciele dzieci z następującymi problemami:  dzieci z zaburzeniami mowy ,dzieci z deficytami i specyficznymi trudnościami w przyswajaniu treści programowej oraz  dzieci szczególnie uzdolnione

3. .Wszyscy nauczyciele w procesie indywidualizacji korzystają w największym stopniu z pomocy logopedy, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, a także w mniejszym stopniu z pomocy wychowawcy, rodziców i psychologa. 

4. Nauczyciele dostosowują swoje działania do potrzeb i możliwości dzieci prowadząc pomoc psychologiczno-pedagogiczną, pracując indywidualnie z dzieckiem w oparciu o opracowane programy, różnicując stopień trudności w czasie zajęć, dostosowując wymagania do tempa pracy oraz wzmacniając dziecko pochwałą. 

5.Sukcesy edukacyjne jakie odnoszą dzieci to przede wszystkim ; poprawa zachowania,  osiągnięcia w konkursach, wyższa motywacja dziecka do wykonywanych zadań, usprawnianie mowy .

6. W swojej pracy nauczyciele napotykają na trudności przede wszystkim wynikające z częstej nieobecności dzieci na zajęciach indywidualnych i z braku współpracy  z niektórymi rodzicami.

7 . Formy współpracy nauczyciela z rodzicami to w szczególności ; rozmowy indywidualne,  zebrania z rodzicami, pomoc w organizacji uroczystości przedszkolnych i  grupowych , organizacja wycieczek dla dzieci ,poznawanie zawodów rodziców ,czytanie bajek przez rodziców ,wzbogacanie kącików przedszkolnych.

 8.Nauczyciele  współpracę rodzic przedszkole w zakresie wspomagania dzieci oceniają na granicy bardzo dobrze- dobrze.

 

PODSUMOWANIE  EWALUACJII WEWNETRZNEJ ORAZ WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY

  1.              I.        Realizacja podstawy programowej w zakresie celów , umiejętności i osiągnięć dzieci związanych z procesem czytania i pisania , zalecanych warunków i sposobów jej realizacji

 

Z przeprowadzonych ankiet oraz wywiadów i analizę dokumentacji stwierdzam, że  realizowany w  Przedszkolu Program wychowania zawiera treści  związane z rozbudzeniem  motywacji do nauki czytania i pisania. Bardzo wysoko oceniana jest jego  przydatność w motywowaniu dzieci do  podejmowania działań w  zakresie nauki czytania i pisania . Metody , sposoby pracy w naszym przedszkolu zawarte w Koncepcji stymulują dzieci  do nauki czytania i pisania. Nauczycielki korzystają ze skutecznych i sprawdzonych metod nauki czytania i pisania wciąż  pogłębiając wiedzę w tym kierunku.  Swobodny dostęp dzieci do biblioteczki przedszkolnej i w grupach, mają ogromny wpływ na rozbudzanie  zainteresowań dzieci czytaniem i pisaniem. Wyposażenie przedszkola   w szereg różnorodnych pomocy  bardzo dobrze wspomaga motywację i zainteresowanie dzieci czytaniem i pisaniem. Niemały wpływ ma też codzienne czytanie dzieciom bajek  przez nauczycieli jak również czynne uczestnictwo rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

Mocne strony:

  • Bardzo dobrze wyposażone przedszkole w pomoce do nauki czytania i pisania
  • Posiadanie bogatej w zbiory  przedszkolnej biblioteczki
  • Zorganizowane kąciki książek w salach systematycznie wzbogacane
  • Stosowanie wielu metod nauki czytania i pisania
  • Codzienne obcowanie z książką
  • Systematyczne prowadzenie  zajęć dydaktycznych wspierających dzieci w procesie przygotowania do nauki czytaniai pisania

Słabe strony;

brak

Rekomendacje:

  • Dalsze systematyczne czytanie dzieciom książek
  • Angażowanie rodziców do współpracy w rozwijaniu umiejętności językowych  dzieci.
  • Zachęcanie rodziców do wspólnego udziału wraz z dziećmi w różnego rodzaju konkursach, akcjach i wydarzeniach (np. podnoszących sprawność językową itd…)
  •  Dbanie o rzetelny i czytelny przepływ informacji nauczyciel-rodzic dotyczący postępów dziecka.
  1.             II.        Współpraca między nauczycielami a rodzicami w zakresie wspomagania rozwoju dzieci

 

Uogólniając wyniki ankiet oraz przeprowadzonych wywiadów i analizę dokumentacji stwierdzam , że rozpoznanie możliwości psychofizycznych, potrzeb rozwojowych i sytuacji społecznej wychowanków jest ujednolicone w naszym przedszkolu. Nauczyciele wykorzystują różnorodne , ale podobne sposoby uzyskiwania potrzebnych informacji o dziecku. Wnioski z analiz i osiągnięć dzieci są przez wychowawców wykorzystywane i wdrażane do pracy z dzieckiem , które wpływają na pozytywny rozwój wychowanków. Przedszkole podejmuje działania na rzecz wspomagania rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb  poprzez indywidualizację  działań edukacyjnych i wychowawczych oraz wspieranie rodziców , co przyczynia się do skutecznego wyrównywania szans edukacyjnych dzieci oraz rozwoju ich talentów i uzdolnień

 Organizacja pracy przedszkola związana ze wspomaganiem rozwoju indywidualnych potrzeb dziecka jest znana rodzicom. Rodzice pozytywnie oceniają organizowane przez placówkę wspomaganie indywidualnych potrzeb.

Informacje z przeprowadzonych  obserwacji jak i ankiet dla rodziców pozwoliły na realizacje działań edukacyjnych  Wprzedszkolu prowadzone są zajęcia dla wszystkich dzieci z języka angielskiego, logopedyczne i zajęcia gimnastyki korekcyjnej . . Dzieci szczególnie uzdolnione plastycznie mają możliwość rozwoju poprzez organizowane dodatkowe zajęcia a wszystkie dzieci poprzez udział w różnych konkursach. Część dzieci posiada opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej , na podstawie której nauczyciele pracują indywidualnie z każdym dzieckiem . W przedszkolu wspiera się rozwój dzieci w oparciu o ich indywidualne potrzeby i zainteresowania, dzieci biorą chętnie udział w przedstawieniach teatralnych dla rodziców , babć i nauczycieli ,chętnie uczestniczą w konkursach organizowanych w przedszkolu jaki i poza naszymprzedszkolem .W przedszkolu organizowane są zajęcia dodatkowe np.; spotkania z muzykami, zajęcia rytmiczne , oraz  comiesięczne  spotkania teatralne.

Przedszkole współpracuje z instytucjami takimi jak Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Policja , Straż pożarna, Biblioteka Miejska i Pedagogiczna, Szkoła Podstawowa, Ogródki Działkowe.

Mocne strony :

  • Nauczyciele diagnozują możliwości i potrzeby dzieci
  •   Rozpoznaje się możliwości i potrzeby każdego dziecka
  •  Nauczyciele uwzględniają indywidualizację procesu wspomagania rozwoju oraz edukacji dzieci
  •  Przedszkole współpracuje z instytucjami oraz prowadzi działania wspomagające
  •  Rodzice  są zapoznawani z wynikami obserwacji oraz z rozwojem ich dzieci

Słabe strony ;

Niski poziom  zainteresowania rodziców spotkaniami ze specjalistami

 

Rekomendacje

- zorganizowanie spotkania dla rodziców z psychologiem i pedagogiem w celu wspomagania w zakresie oddziaływań wychowawczych

- zorganizowanie systematycznych indywidualnych konsultacji z nauczycielem logopedą

- znalezienie skutecznego argumentu ( sposobu) do zachęcenia większej liczby rodziców tymi spotkaniami 

 Podsumowanie

 

 Ważną  rolę w rozwijaniu umiejętności czytania i pisania oraz we wspomaganiu rozwoju indywidualnego dzieci

 

odgrywa baza placówki, wyposażenie w niezbędne pomoce  dydaktyczne. Są one systematycznie uzupełniane i

 

wzbogacane przez panią dyrektor, która bardzo  często w tym celu pozyskuje sponsorów. Wspólnie z

 

nauczycielkami pozyskuje środki z miejskich grantów oświatowych na prowadzenie zajęć dodatkowych w przedszkolu tj; zajęcia logopedyczne i zajęcia z gimnastyki korekcyjnej. . Podsuwa ciekawe pomysły, rozwiązania metodyczne, doradza i informuje  o projektach edukacyjnych, konkursach ,szkoleniach, .Zachęca do wspólnego wyciągania wniosków, dzielenia się doświadczeniem i nowatorskimi projektami. Współuczestniczy w realizacji wielu różnorodnych działań służących wspomaganiu rozwoju dzieci . Udziela nauczycielom wsparcia i monitoruje realizację zadań. Nadzoruje współpracę  , analizuje programy, powołuje zespoły nauczycielskie zgodnie z potrzebami przedszkola Inspiruje nas, dzieli się z nami zdobytą wiedzą i umiejętnościami, podsuwa ciekawe pomysły. Angażuje i zachęca do współpracy rodziców .

 

 

autorzy raportu;

Jolanta Matyka ,Małgorzata Piętka-Zuławnik

 





DOSTĘPNE INFORMACJE
NASZE PRZEDSZKOLE
2017-10-04 16:34:33
Rada Rodziców
2017-06-28 22:13:16
Raport z ewaluacji
2016-09-03 21:00:20
Koncepcja pracy skrócona
2015-11-12 20:08:04
Statut przedszkola
2015-09-30 21:00:57
Program wychowania przedszkolnego
2015-09-30 20:16:28
Rada Rodziców uchwały 2015/2016
2015-09-30 20:16:13
Regulamin Rady Rodziców 2015/2016
2014-10-09 22:04:57
Podstawa programowa
2014-10-08 21:17:02
Plan współpracy z rodzicami
2014-10-07 19:37:36
Uchwały Rady Rodziców
2014-10-07 19:30:56
Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci
2012-10-04 19:36:15
Kompetencje Rady Rodziców
2012-10-04 19:35:22
Regulamin Rady Rodziców
2012-02-03 19:14:48
Charakterystyka przedszkola
2012-02-03 13:52:18
Organizacja placówki oraz ramowy rozkład dnia
2012-02-02 21:41:12
Koncepcja pracy przedszkola - spis treści
2012-02-01 07:10:43
Koncepcja pracy przedszkola - wersja skrócona
2012-01-12 13:57:40
Kadra przedszkola
2012-01-12 13:56:43
Regulamin przedszkola
2012-01-09 21:09:37
Regulamin wycieczek i wyjazdów przedszkolnych
[ 1 2  ]

Publiczne Przedszkole Nr 8 "PLASTUŚ"
ul.Armii Wojska Polskiego 30
08-400 Garwolin

tel/faks 025 682-35-40
email 1: pp8garwolin@o2.pl
email 2: dyrektor@pp8garwolin.idl.pl



Copyright © 2011 - 2017 Publiczne Przedszkole Nr 8 "PLASTUŚ" Wszelkie prawa zastrzeżone