„Dorosły to nie ktoś, kto ulepi dziecko
wg jakiegoś wzoru i ideału,
ale ,ktoś kto pomaga mu rozwijać się,
ujawniać swoje możliwości.”
Roczny plan współpracy z rodzicami
w Przedszkolu nr 8 „PLASTUŚ” w Garwolinie
w roku szkolnym 2019/2020
Celem współpracy z rodzicami jest:
- Dostarczenie i pogłębienie wiedzy rodziców o potrzebach i możliwościach dziecka w celu jego jednolitych form oddziaływania wychowawczego
- Stwarzanie warunków do współpracy z rodzicami w celu wspólnego pomagania i ukierunkowania rozwoju dziecka
- bliższe poznanie dzieci, ich przyzwyczajeń i upodobań w celu wspólnego wspomagania i ukierunkowania rozwoju dziecka
- Aktywne uczestniczenie rodziców w życiu przedszkola.
- Pomaganie w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęcia wczesnej interwencji specjalistycznej.
- Podnoszenie wiedzy pedagogicznej rodziców
- Zbliżanie rodzicom Koncepcji pracy przedszkola
- Wzbogacanie bazy materialnej przedszkola
- Podnoszenie kultury pedagogicznej w celu ujednolicenia kierunku oddziaływań wychowawczych, wspólne opracowanie systemu nagród i kar.
Formy współpracy z rodzicami:
- rozmowy indywidualne
- zebrania grupowe
- dyżury nauczycieli
- udział w imprezach i uroczystościach
- dni otwarte w przedszkolu, zajęcia otwarte dla rodziców
- zajęcia prowadzone przez rodziców (wykonujących ciekawe zawody)
- gazetki dla rodziców, ciekawe artykuły na tablicy
- ankiety ,informacje w ‘ptasich skrzynkach’
- spotkanie z książką ,akcja;„Cała Polska czyta dzieciom”, projekt; ’Bezpieczny przedszkolak’’ Szlachetna paczka’
- strona internetowa
Lp.
|
Zadanie
|
Opis, praktyczne rady, wskazówki, pomysły
|
Termin
|
Osoby odpowiedzialne
|
|
1
|
Rozpoczęcie całorocznej współpracy rodziców z przedszkolem
|
Tablica informacyjna dla rodziców.
Przedstawienie rodzicom najważniejsze zasad związanych z funkcjonowaniem placówki i pobytem dziecka w przedszkolu:
- Zapoznanie rodziców ze statutem i regulaminem przedszkola oraz Koncepcją pracy przedszkola- kołem holizmu
- Wypracowanie wspólnych wartości i zasad wychowania podczas spotkań
- Zapoznanie z rocznym planem pracy przedszkola.
- Przedstawienie warunki ubezpieczenia dzieci.
- Omówienie organizację pracy w placówce na rozpoczynający się rok szkolny.
- Przedstawienie prawa i obowiązki rodziców.
- Zapoznanie rodziców z regulaminem przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola raz z Systemem bezpieczeństwa
|
wrzesień
|
dyrektor przedszkola
|
|
2
|
Rozpoczęcie współpracy pomiędzy rodzicami poszczególnych grup przedszkolnych oraz wychowawcami tych grup
|
Spotkania rodziców i nauczycieli dzieci z poszczególnych grup przedszkolnych. Każdy nauczyciel przekazuje rodzicom wiadomości dotyczące pracy z grupą:
- Zapoznanie rodziców z zadaniami wynikającymi z funkcji opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej przedszkola
- Wypracowanie wspólnych celów ,ustalenie wartości
- Zapoznanie z procedurą odbierania dzieci i zasadami bezpieczeństwa.
- Ramowy rozkład dnia pobytu dzieci w przedszkolu zawarty w Koncepcji
- Zapoznanie rodziców z dopuszczonym programem nauczania, podstawą programową oraz przyjętym rocznym planem pracy
- Dokonanie wyboru przedstawicieli do Rady Rodziców w wyborach tajnych
- Złożenie przez rodziców upoważnień:
- przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola,
- udziału w wycieczkach organizowanych przez przedszkole,
- uczestnictwa dzieci w zajęciach religii, z logopedą i psychologiem,
- zgoda na publikację zdjęć oraz prac dziecka oraz danych osobowych
- zgoda na interwencje medyczną i sprawdzanie czystosci
|
wrzesień
|
Nauczyciele
|
|
3
|
Rozmowy doraźne, kontakty indywidualne, konsultacje, dyżury nauczycieli
|
Rozmowy z wychowawcami, dyrektorem, w celu rozwiązywania bieżących problemów, konfliktów.
Wnikliwa obserwacja wszystkich dzieci pod kątem ewentualnych problemów, dysfunkcji, kontaktów z rówieśnikami, ale też szczególnych uzdolnień, zainteresowań. O wynikach obserwacji należy rozmawiać z rodzicami, wspólnie wyciągać wnioski i podejmować kroki w celu wspomagania harmonijnego i wszechstronnego rozwoju dziecka. Wykorzystanie programu KORP do diagnozowania dzieci w grupach.
|
według potrzeb
|
nauczyciele
grup
|
|
4
|
Wystawy prac plastyczno -konstrukcyjnych
|
W trakcie całego roku szkolnego organizowanie wystaw prac dzieci w celu zapoznania rodziców z:
- efektami prac ich dzieci,
- różnorodnymi technikami plastyczno - konstrukcyjnymi,
z efektami pracy koła origami ‘Zaczarowane kółeczko’
- umiejętnościami plastycznymi ich dzieci,
- umożliwienie porównania swojego dziecka z innymi (na tle grupy rówieśniczej)
- wspólne gromadzenie różnych materiałów w celu urozmaicenia prac plastyczno- konstrukcyjnych
|
cały rok
|
nauczyciele grup
|
|
5
|
Drzwi otwarte dla rodziców
dyżury 16-17
|
Dyżur nauczycieli, podczas których rodzice mogą indywidualnie omówić sprawy dotyczące ich dzieci: przedstawić swoje obserwacje, uwagi i obawy, uzyskać informacje ze strony nauczycieli na temat zachowania dziecka w grupie rówieśniczej, jego mocnych i słabych stronach, pomysłach nauczycieli, w jaki sposób wspomagać rozwój dziecka itd.
|
cały rok wg. ustaleń
|
nauczyciele grup
|
|
6
|
Zajęcia otwarte, spotkania warsztatowe
|
Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców, aby umożliwić im obserwację własnego dziecka na tle grupy rówieśniczej. Propozycja warsztaty logopedyczne, psychologiczne ,zapobieganie –dyslekcji terapia integracji sensorycznej ,dietetyk, warsztaty dla rodziców przy współpracy z Poradnią PP w Garwolinie
|
cały rok
|
nauczyciele grup
|
|
7
|
Gazetka z informacjami dla rodziców, strona internetowa przedszkola
|
Prowadzenie stronę internetową przedszkola, Faccebok ,gazetki ściennej, na których zamieszczamy wiadomości i ciekawostki z pracy przedszkola, ogłoszenia, komunikaty, wyniki konkursów itd. ,plan pracy na każdy miesiąc, informacje o planowanych wycieczkach, uroczystościach, wystawach, dniach otwartych i zajęciach otwartych, jak również teksty piosenek i wierszy, których dzieci uczą się w danym miesiącu
|
cały rok
|
Anna Ulrych
Nauczyciele grup
dyrektor
|
|
8
|
Aktywne uczestnictwo rodziców
|
- prezentacji rodziców- pasje, zainteresowania i ciekawe zawody; prezentacja w grupie
- Rozpowszechnienie akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, zachęcanie rodziców do czytania dzieciom w przedszkolu, wzbogacanie biblioteczki przedszkolnej o ciekawe pozycje książek
- udział rodziców w zebraniu środków na zakup zabawek na plac zabaw
- udział w festynie rodzinnym z okazji Dnia Mamy i Taty –zakończenie grantu oświatowego
- pomoc w przygotowaniu imprez Dni Miast i inne uroczystości wg planu –pomoc w przygotowaniu strojów ,przebrań, rekwizytów dla dzieci
|
cały rok
|
Nauczyciele poszczególnych grup
|
|
9
|
Podnoszenie kultury i wiedzy pedagogicznej rodziców
|
Pedagogizacja rodziców z udziałem zaproszonych gości, np. pracowników specjalistycznych poradni, a
- zdrowie dziecka,- spotkanie z dietetykiem ,lekarzem
- z psychologiem
- z logopedą z Poradni PP
|
|
ustalenia z prowadzącymi specjalistami
|
psycholog
dietetyk
nauczyciele grup
|
|
10
|
Rada Rodziców
|
Czynny udział Rady Rodziców w życiu przedszkola poprzez:
- udział w planowaniu pracy placówki,
- wspólne planowanie i organizowanie uroczystości przedszkolnych i wycieczek,
- dofinansowanie uroczystości dla dzieci,
- pozyskiwanie sponsorów, środków finansowych w celu wzbogacenia bazy materialnej,
- wybór zabawek dla dzieci w ramach prezentów mikołajkowych
- zapoznanie z podstawowymi dokumentami przedszkola i umieszczenie ich w miejscu ogólnodostępnym
- zorganizowanie Balu Charytatywnego
- akcja ‘Szlachetna paczka’
- Teatr rodziców z okazji Dnia Dziecka
|
według potrzeb
|
Dyrektor przedszkola
|
|
11
|
Informacje dla rodziców
dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne
|
Przedszkole zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2108 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2018 r. poz.939) wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
|
Do 30 kwietnia
|
Dyrektor
|
|
12
|
Współpraca ze środowiskiem
|
Zaangażowanie rodziców swe współpracę przedszkole ze środowiskiem lokalnym, np. poprzez umożliwienie dzieciom zwiedzenia miejsca pracy. W ten sposób dzieci miałyby okazję nie tylko poznać pracę swoich rodziców, ale także bliżej poznać wiele zawodów, otaczający świat.
|
Cały rok
wg. możliwości
|
nauczyciele
|
|
|