Dodaj stronę do ulubionych |  Kontakt    
Biuletyn Informacji Publicznej
 STRONA GŁÓWNA   NASZE PRZEDSZKOLE   AKTUALNOŚCI   EDUKACJA PRZEZ RUCH   KONTAKT   GALERIA   ORIGAMI  

-------------------------------------------------- Nasze grupy --------------------------------------------------

  KRASNALE     KLEKSY     TUPTUSIE     UFOLUDKI     PLASTELINKI     JAGÓDKI   


Autor: Administrator Serwisu
Czwartek, 26 Marzec 2020
MEN - Nauczanie na odległość

3.Istotną rolę w tworzeniu warunków do edukacji przedszkolnej w domu, odgrywa współdziałanie nauczycieli z rodzicami. Formy kontaktu z rodzicami, które mają być pomocą, wsparciem ich działania, nauczyciel powinien ustalić bezpośrednio z rodzicami. Pamiętajmy, że wspieranie aktywności dzieci nie jest zadawaniem zadań i ćwiczeń do obowiązkowego wykonania. Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno się także umożliwić dziecku zaspokajanie potrzeb aktywności fizycznej, np. poprzez wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych. Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) realizowane w warunkach domowych przez rodziców małych dzieci

Rodzice odgrywają wyjątkową rolę w rozwoju dziecka:

ustanawiają relację opartą na czułości i przywiązaniu, których nie można zastąpić niczym innym,

wspierają ciągły proces uczenia się dziecka w każdej codziennej sytuacji, w którą się ono zaangażuje,

jeśli nawet z powodu obowiązków zawodowych lub z innych przyczyn przebywają z dzieckiem w ograniczonym czasie, to i tak mają więcej okazji do wchodzenia z nim w interakcję czy wspierania jego rozwoju niż jakakolwiek inna osoba dorosła, w tym nauczyciele i specjaliści.

Każda rodzina, dysponując niezbędną pomocą i zasobami, może wspierać uczenie się i rozwój swojego dziecka. Małe dzieci najlepiej uczą się poprzez codzienne doświadczenia i interakcje ze znajomymi osobami oraz w znanych im sytuacjach.

Rodzicu, pozostając w domu, zwróć uwagę na istotne aspekty wspierające rozwój małego dziecka, przede wszystkim na:

  1. Atmosferę spokoju, radości – w kontaktach z dzieckiem zachowaj spokój i optymizm – komfort psychiczny rodzica jest elementem wspierania jego rozwoju, rozsądnie i odpowiedzialnie przekazuj informacje na temat obecnej sytuacji, bądź z dzieckiem w kręgu jego zainteresowań, dostarczaj sobie i dziecku okazji do przeżywania radości, odprężenia, komfortu fizycznego i psychicznego.

  1. Strukturę dnia – w obecnej sytuacji dzieci nie uczęszczają do placówek opiekuńczo-edukacyjnych, a co najmniej jeden z rodziców nie chodzi do pracy, dlatego w domach panuje inny porządek dnia. Uporządkuj, zaplanuj i omów w rodzinie nową strukturę dnia. Zarówno dziecku, jak również jego rodzicom pomaga powtarzalność i przewidywalność zdarzeń, w miarę stała struktura organizująca życie rodziny.

  1. Aktywność – poszukuj nowych możliwości zapewnienia dziecku aktywności stosowanych do jego wieku, potrzeb i zainteresowań. Angażuj dziecko w codzienne rutynowe czynności rodziny: sprzątanie, gotowanie, wspólne posiłki, pranie. Wszystkie codzienne sytuacje są okazją do poznawania najbliższego otoczenia – nauki nowych pojęć, relacji między przedmiotami, funkcji przedmiotów. Pomóż dziecku odkrywać bogactwo domowego środowiska, obserwując, co przyciąga jego uwagę i wzbudza ciekawość. Codzienne czynności są dobrą okazją do uczenia się.

  1. Czas na zabawę – baw się razem z dzieckiem, bądź jego partnerem w zabawie, zadbaj o dobry kontakt/interakcję, zejdź do poziomu dziecka, by mieć z nim kontakt wzrokowy i  emocjonalny, wykorzystuj zabawy z naprzemiennym uczestniczeniem w aktywności (raz ty, raz ja).

  1. W interakcji z dzieckiem wykorzystuj strategie proponowane przez specjalistów, obserwowane w czasie zajęć WWR.

  1. Odpowiedni dobór zabawek i wspólnego działania – podążaj za zainteresowaniem dziecka, oferuj mu wybór, pomagaj dyskretnie, by pozwolić dziecku odnosić sukces.

  1. Komunikację – więcej czasu spędzanego razem z dzieckiem w domu to okazja do wzmocnienia więzi emocjonalnej i społecznej, budowania relacji a także rozwijania komunikacji z dzieckiem i wspierania jego rozwoju językowego. To czas na wysłuchanie dziecka, także dziecka niemówiącego, które używa innych niż mowa środków komunikacji.

  1. Kontakt z zespołem WWR – utrzymuj stały kontakt ze specjalistą WWR, który zna dziecko i jego potrzeby rozwojowe, ustal z nim wspólnie kierunki działań, korzystaj z porad i konsultacji dostosowanych indywidualnie dla Twojego dziecka, pytaj, jak wykorzystać możliwości związane z nietypową sytuacją izolacji domowej.

Jak uczą się małe dzieci?

  1. Wspieranie rozwoju dziecka wiąże się z dostarczaniem mu możliwie najliczniejszych okazji do uczenia się.

  1. Najlepsze rezultaty u bardzo małych dzieci przynosi wspieranie ich rozwoju w naturalnym środowisku.

  1. Pierwsze trzy lata życia dziecka stanowią okres wyjątkowej podatności na wpływy otoczenia.

Rozwój dziecka i proces uczenia się możemy wspierać na różne sposoby, szczególnie w tych trudnych dla wszystkich dniach związanych z koniecznością ograniczenia kontaktów społecznych. Warto pamiętać, że:

naturalne środowisko i rutynowe czynności rodziny mają ogromną i często niedocenianą wartość edukacyjną dla maluchów,

wszystkie codzienne czynności w rodzinie wspierają rozwój małego dziecka poprzez powtarzalność i przewidywalność,

przewidywalność ułatwia angażowanie się dziecka w kontakt z ludźmi i przedmiotami sprzyjając jego rozwojowi i opanowaniu różnych umiejętności,

codzienne czynności pozwalają także na zamianę ról między dzieckiem a opiekunem, czyli naprzemiennie dawanie i otrzymywanie.

Zaangażowanie, niezależność oraz interakcje społeczne to kluczowe pojęcia dla procesu uczenia się. Dlatego też zasadniczą rolą nauczycieli i specjalistów pracujących w obszarze WWR jest wskazywanie rodzicom i innym opiekunom, jak obmyślać, planować, tworzyć i maksymalizować okazje do uczenia się w sposób, który zapewni małym dzieciom aktywne uczestnictwo – zaangażowanie, niezależność w działaniu i podejmowaniu decyzji oraz pozytywne interakcje z najbliższymi, ważnymi dla dziecka osobami.

Jak zapewnić obecność tych zasad w codziennym życiu?

  1. zaangażowanie – motywuj swoje dziecko poprzez atrakcyjne dla niego aktywności, podążaj za jego zainteresowaniami, ulubionymi zabawami i przedmiotami, którymi chce się bawić, manipulować;

  1. niezależność – pozwól swojemu dziecku na dokonywanie wyborów, na możliwie największą samodzielność w działaniu, na eksperymentowanie i doświadczanie skutków dokonanych w środowisku zmian;

  1. interakcje – reaguj na komunikaty dziecka, bądź wrażliwy i responsywny, mów do dziecka w łatwy i zrozumiały sposób, zmieniaj tonację głosu. Pamiętaj, że pierwsze doświadczenia dziecka mają znaczny wpływ na przebieg jego przyszłego rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i fizycznego. Dzieci rozwijają się w relacyjnym środowisku, które zazwyczaj jest tworzone przez rodzinę. Codzienna i ciągła interakcja ułatwia proces tworzenia więzi między dzieckiem a rodziną. Proces ten, nazywany bezpiecznym przywiązaniem do bliskich dorosłych, zwykle rodziców, prowadzi do rozwoju empatii, zaufania i dobrostanu.

Przykład edukacyjnych działań rodziców w codziennych czynnościach – co robi dziecko?

nazywa części garderoby podczas ubierania i podaje nazwy produktów spożywczych/potraw podczas śniadania (10 minut),

śpiewa piosenki z rodziną podczas codziennych czynności (15 minut),

wskazuje na ludzi i miejsca podczas jazdy samochodem (15 minut),

śpiewa piosenki i ogląda książkę z obrazkami przed drzemką (10 minut),

bawi się z rodziną, podając nazwy zabawek (15 minut),

nazywa zabawki i przedmioty toaletowe podczas kąpieli (10 minut),

opowiada bajkę tacie/mamie/babci na dobranoc (10 minut).

Drodzy Rodzice, są to przykłady tylko niektórych aktywności codziennego życia, które mogą być wykorzystane w celach edukacyjnych.

Ponadto, zawsze możecie poprosić o wsparcie specjalistę realizującego do tej pory zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju z waszym dzieckiem polegające np. na przekazaniu rodzicom ćwiczeń doskonalących i utrwalających nabyte umiejętności oraz dokładnych instrukcji, jak te ćwiczenia wykonywać.

Zachęcamy do skorzystania z materiałów edukacyjnych zamieszczonych na stronach: https://www.ore.edu.pl/2015/03/wczesne-wspomaganie-rozwoju-dziecka-wwrd/



 





DOSTĘPNE INFORMACJE
AKTUALNOŚCI
2020-08-07 21:23:33
Spotkania adaptacyjne
2020-06-30 16:28:38
Dziękujemy
2020-06-22 15:48:38
Klub Świadomego rodzica - artykuły
2020-06-15 10:34:50
Dyżur wakacyjny
2020-06-10 19:09:02
Plastuś w telewizji
2020-06-10 19:07:23
Zarządzenie Burmistrza Miasta
2020-06-10 19:07:02
Instrukcja Bezpieczeństwa
2020-06-01 13:17:25
Zyczenia dla dzieci
2020-05-31 18:03:07
Ankieta
2020-05-26 11:19:11
Rekomendacja
2020-05-12 18:32:33
Postępowanie rekrutacyjne
2020-05-05 09:38:51
Oświadczenie COVID 19
2020-04-30 19:19:56
Informacja dla rodziców - ważne
2020-04-27 13:35:37
Ogólnopolska akcja edukacyjna
2020-04-23 19:20:10
INFORMACJE
2020-04-20 20:12:22
Propozycje do pracy w domu - religia
2020-04-20 12:07:14
INFORMACJA o zakwalifikowaniu się dzieci do PP8 - 20.04.2020
2020-04-08 13:40:17
INFORMACJA DLA RODZICÓW DZIECI ZAKWALIFIKOWANYCH
2020-03-31 15:22:36
Informacja dla Rodziców
2020-03-30 22:30:21
Propozycje do zabaw w domu - psycholog
[ 1 2 3 4 5  ]

Publiczne Przedszkole Nr 8 "PLASTUŚ"
ul.Armii Wojska Polskiego 30
08-400 Garwolin

tel/faks 025 682-35-40
email: pp8garwolin@o2.pl



Copyright © 2011 - 2020  Publiczne Przedszkole Nr 8 "PLASTUŚ". Wszelkie prawa zastrzeżone