• Rozmiar czcionki:
  • A
  • A+
  • A++
  • Kontrast:
  • włacz kontrast
  • wyłacz kontrast
  • Mapa strony:
  • mapa strony

Realizacja wygranego grantu matematycznego  jest na półmetku.😍

     Naszą przygodę z programem grantowym „Rosnę z matematyką” poprzedziłyśmy  poszukiwaniem   inspiracji i  zbieraniem pomysłów do pracy z dziećmi.😀

Zgromadziłyśmy  i zapoznałyśmy się  z zakupionymi dzięki mFundacji  pomocami, przestawiłyśmy się niejako na „matematyczne” myślenie i do dzieła./5 tysięcy złotych/

Zaczęłyśmy zajęcia zgodnie z planem, we wszystkich grupach wiekowych  w naszym przedszkolu, od najmłodszej do najstarszej , z udziałem wszystkich obecnych dzieci w danym dniu.

Dokumentujemy nasze działania wpisując tematy i  szczegóły zajęć w  formie tabelarycznej, zbierając scenariusze czy  opisy zabaw , gromadząc zdjęcia i zamieszczając relacje na stronie przedszkola, na specjalnie przygotowanej tablicy w holu przedszkola  oraz przedszkolnym Facebooku.

 Z naszymi  najmłodszymi  przedszkolakami w grupie „Krasnale” i „Tuptusie” zaczęłyśmy zabawę  z matematyką  poprzez zabawy muzyczno-ruchowe- „Kształty na wesoło”, „Głowa, ramiona”, „Figuraki”, ćwiczenia rozwijające  orientację przestrzenną- „Matematyczny wierszyk”, „Gdzie jest miś”, „Bajkowy labirynt”, „Góra-dół”, nazywanie i utrwalanie części ciała,  poznawanie schematu ciała- „Dziwny taniec” , „Odkrywamy swoje ciało” . Wprowadzone zostały zabawy z kodowaniem- „Geometryczny kot”, „Mucha wyszła”, „Kolory do pary”, „Kolorowa wieża” ,  dzieci zaczęły  obcować z kształtami figur, poznawać je, komponować z nich mozaiki, wyszukiwać określone figury- „Kółeczka są małe i duże”, „Kształty na wesoło, zabawy z kwadratem”, „Geometryczne domino”. Dzieci miały możliwość manipulowania figurami geometrycznymi w formie kół orgiami płaskie koło ,kwadrat poprzez złożenie kwadratu powstały trójkąty. Zapoznały się z kształtem lemniskaty czyli leniwej ósemki, stworzonej na podłodze i potem kreślonej na kartce ,a efektem  pracy plastycznej był tulipan.

Grupa czterolatków zaczęła od wykorzystania zakupionego sprzętu sportowego do pokonywania  torów przeszkód  i  zabaw  sportowych, rozwijających orientację w przestrzeni i schemacie własnego ciała- „Fiku miku pajacyku”, „ Raz ,dwa, trzy-startujesz ty!”, „Gdzie leży moje serce ? ”.  Określali kierunki w przestrzeni i na kartce, udało im się odszukać  gdzie bije ich serce i wskazywać  inne części ciała. Bardzo ich zaintrygował rozpoczęty cykl zajęć z matematycznymi łamigłówkami , uwzględniającymi  kodowanie, działania z cyframi i figurami geometrycznymi- „Karnawałowy pajacyk geometryczny” , „Serduszkowe sudoku” , „Ile nas dziś w przedszkolu?” , „Tyle gwiazd na niebie”, „W Figurolandii” , „Krokus”. Dzieci uczyły się jak od kropeczki do kropeczki  i od cyferki do cyferki,  po ich połączeniu powstanie figura „Trójkąt i kwadrat”. W trakcie kinezjologicznej zabawy dydaktycznej systemem Edukacja przez Ruch, manipulowały z kartką, planowały i wykonywały działania w przestrzeni i na kartce , reagowały na towarzyszącą im muzykę i konstruowały z kół orgiami kwiat „Przebiśnieg”. Poznawały reguły gry matematycznej i starały się jej przestrzegać - „Toczy się kosteczka, a ja zbieram kółeczka” przeliczały  kropki i odpowiednio poruszały się po polach gry zbierając kółeczka.

W kolejnej grupie  łączonej  dzieci w wieku 4,5 i 6 lat „Jagódek” prowadzone były zabawy doskonalące orientację przestrzenną „Moje otoczenie” z wykorzystaniem strzałek kierunkowych. Sprzęt sportowy cieszył się dużym zainteresowaniem podczas pokonywania torów przeszkód przez dzieci. Przedszkolaki  określały swoje położenie , rozwijały sprawność fizyczną , uczyły się stosowania reguł w zabawie sportowej  ”Wyścig bałwanków”, „Podróż z przeszkodami”. Utrwalały i rozwijały znajomość figur geometrycznych oraz ich wykorzystanie do codziennych działań- „Bryły geometryczne”, „Zabawy z figurami geometrycznymi”. Konstruowały różnorodne maszyny , ozdoby i zabawki przestrzenne, gdzie musiały najpierw  pomyśleć, przeliczyć, odmierzyć, powycinać tak,  aby powstało im to co zaplanowały. Kreśląc leniwą ósemkę /leminiskatę/ ćwiczyły koordynację obu półkul i wykorzystując ją dalej w kinezjologicznej zabawie systemem Edukacji przez ruch  przekształcały ją w matematyczno-plastyczne  arcydzieła- „Koty”, „Tulipany”. Bawiły się także w kodowanie i rozwiązywanie krzyżówek- „Zaczarowane serduszko”, „Festiwal bajek i baśni” oraz doskonaliły orientację na kartce wykonując dyktando obrazkowe.

W grupie  „Ufoludków” dzieci pięcioletnich, posiadających już troszkę większe umiejętności matematyczne, zaczęłyśmy od działań matematycznych przeprowadzanych  na konkretach, czyli na kolorowych papierowych prostokątach „Zaczarowane prostokąty”, kołach orgiami  i cyfrach „Wesołe bałwanki”.  Rozwijały znajomość prawej i lewej strony „Zimowe zabawy matematyczne” oraz orientację na kartce i poruszanie się według polecenia „Kopka wyszła”. Miały możliwość do samodzielnego doświadczania  i wyciągania wniosków po przeprowadzonych eksperymentach matematycznych „Sekrety Pani Zimy” , „Wodne dodawanie”. Z wykorzystaniem sprzętu sportowego „Raz, dwa, trzy, w prawo, lewo skaczesz Ty”,  dzieci ćwiczyły i sprawdzały swoje możliwości ruchowe oraz radzenie sobie w rywalizacji z kolegami,  wygraną lub porażką. Coraz sprawniej posługują się narzędziami plastycznymi, kreśląc leniwą ósemkę „Kotek” ,  czy łącząc  jeszcze w pracy plastycznej elementy kodowania, składanie kartki i zamalowywanie odpowiednich elementów „ Serce na walentynki”, „Kwadratowe czary”.

Najstarsza grupa naszych przedszkolaków „Plastelinki” dzieci sześcioletnich, zaczęła zabawy matematyczne z najwyższego poziomu i z największą już znajomością pojęć matematycznych.  Dzieci z dużym zainteresowaniem i motywacją podejmowały się różnego rodzaju  proponowanych zadań matematycznych, koncentrowały się i rozwiązywały łamigłówki „Sudoku”, „Lubię matematykę” , „Pory roku”, dokonywały kodowania „Kodowanie na dywanie”, „Serduszko wyszło”.

 Przeprowadzane były zabawy i ćwiczenia systemem Edukacja przez ruch , dzięki którym dzieci  mogły zdobyć szereg doświadczeń edukacyjnych. Mogąc przeżywać i odkrywać, są  w stanie  lepiej  zrozumieć otaczający ich świat. Wszystkie ich działania były twórcze , opierały się na wyobraźni, możliwości przekształcania, nadawaniu  znaczeń i przetwarzaniu  informacji wykorzystując naturalny ruch dziecka. Tak więc w tej  jednej metodzie  dzieci poznawały  i rozwijały  szeroko rozumiane pojęcia matematyczne „Szare, bure i ponure-wszystkie koty za pan brat” , „Zaczarowane prostokąty” , „Zamek”.  Odbywały się zabawy rozwijające orientację w schemacie ciała „Autoprezentacja”, „Szachownica”. Rozwijano logiczne myślenie i umiejętność wnioskowania „Ukryte cyfry i figury zabawy relaksacyjne”.

Tak więc na półmetku naszych „ Gier i zabaw w leniwej  ósemce”, możemy już zauważyć jak dużo radości   sprawiają dzieciom  zabawy , doświadczenia , ćwiczenia ruchowe,  wszystko to w czym odnajdujemy i odkrywamy połączenie z matematyką. Rodzice  na bieżąco przyglądają  się na plastyczne efekty pracy swoich dzieci wywieszane na tablicach w przedszkolu. Dzieci i nauczyciele są  bardzo zaangażowani i przygotowani na dalszy ciąg.

Koordynator  grantu Pani Renata Sionek

 Oto kilka zdjęć;

273828075 527073918630465 4557618719516675221 n275253239 1061934377722467 8820800899272712842 n275384768 296044285962833 8088260965750044346 n 1275416791 360524022606705 5764380945167880632 n275416791 360524022606705 5764380945167880632 n 1275438586 1180477952697287 4357044595506744857 n275582535 1021970182008821 3491820928527558359 n275589617 755490995425231 3204798152416654805 n275616950 348013753938043 1634351788108534055 n275642827 1037627656822400 2626576891880319256 n275643428 5139877239409390 6989764991284003213 n275658266 512093977076002 3240427036223300689 n275695000 1589107901444551 475901272898742132 n275717562 255079843499460 8969170480883932128 n

Nasze Grupy

grupa 1 Krasnale

Grupa I
Krasnale

grupa 2 Tuptusie

Grupa II
Tuptusie

grupa 3 Kleksy

Grupa III
Kleksy

grupa 4 Ufoludki

Grupa IV
Ufoludki

grupa 5 Jagódki

Grupa V
Jagódki

grupa 6 Plastelinki

Grupa VI
Plastelinki

Przekierowanie na strone Facebook