Tel. 25 682 35 40
E-mail: pp8@garwolin.pl
Adres: ul. Żołnierzy II Armii Woj. Pol. 30, 08-400 Garwolin

Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat. ”  Janusz Korczak

Pedagog specjalny w naszym przedszkolu prowadzi badania nad potrzebami edukacyjnymi osób niepełnosprawnych; udziela im wsparcia i pomocy; wspiera wychowawców podczas realizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz opiekuńczych. Wspiera również nauczycieli specjalistów w procesie rewalidacji, kompensacji oraz resocjalizacji osób niepełnosprawnych.

Pedagog specjalny realizuje swoje zadania w bezpośredniej pracy z grupą rówieśniczą oraz w trakcie indywidualnych zajęć.

Jego praca polega na:

  • dostarczaniu informacji o możliwościach i ograniczeniach dziecka,
  • nawiązywaniu współpracy z rodzicami w celu udzielenia bezpośrednich wskazówek, dotyczących oddziaływań terapeutycznych,
  • współdecydowaniu o doborze metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi,
  • dokonywaniu diagnozy oraz sformułowaniu oddziaływań dydaktycznych,
  • realizacji przez dziecko niepełnosprawne kolejnych zadań opracowanego dla niego programu edukacyjno- terapeutycznego,
  • dostosowaniu wymagań do możliwości i potrzeb dziecka, tak aby mogło pracować na swoim najwyższym, maksymalnym poziomie,
  • wykorzystywaniu w pracy specjalnych metod i specjalnie dostosowanych pomocy dydaktycznych,
  • czuwaniu i budowaniu integracji pomiędzy rodzicami dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
  • wspieraniu rodziców poprzez: kształtowanie prawidłowej postawy rodzicielskiej wobec własnego dziecka, informowanie na bieżąco o pracy dziecka na zajęciach, udzielanie codziennych instruktaży dotyczących pracy z dzieckiem, udzielanie porad związanych z koniecznością skorzystania z dodatkowej pomocy innych specjalistów czy instytucji społecznych ( i wskazywanie ich).W naszym przedszkolu pedagog specjalny wspiera dzieci z niepełnosprawnościami do grupy pełnosprawnych rówieśników.

Poniżej przedstawiamy wybrane propozycje zabaw i ćwiczeń rozwijających sprawność manualną, grafomotorykę, percepcję wzrokową, percepcję słuchową, mowę i myślenie oraz stymulujących rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny dzieci.

1. Ćwiczenie sprawności manualnej, grafomotoryki:

- ugniatanie papierowych kul;

- zabawy konstrukcyjne np. budowanie z klocków;

- przewlekanie sznurka przez otwory;

- malowanie całą dłonią dużych powierzchni;

- lepienie z mas plastycznych z dodatkiem kaszy, ryżu itp.;

- zabawy klamerkami/ spinaczami- przenoszenie drobnych elementów, dopinanie;

- wycinanie: dowolne, po linii, cięcie pasków.

2. Ćwiczenia rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć wzrokową oraz koordynację wzrokowo- ruchową:

- wyszukiwanie przedmiotów w najbliższym otoczeniu;

- wskazywanie i rozpoznawanie figur geometrycznych

- naśladowanie czynności wykonywanych przez drugą osobę "zabawa w lustro";

- dobieranie par jednakowych przedmiotów, obrazków

- układanie puzzli;

- zabawy konstrukcyjne wg podanego wzoru (np. budowanie wieży z klocków wg wzoru);

- układanie prostych ciągów rytmicznych (dwa elementy np kot, pies, kot, pies..);

- układanie klocków wg określonej zasady, np. koloru;

- odwzorowywanie prostych symboli, znaków oraz szlaczków;

- rysowanie, malowanie kredą, farbą linii pionowych, poziomych, ukośnych falowanych na wzorze.

3. Ćwiczenia percepcji, pamięci słuchowej i koordynacji słuchowo- ruchowej:

- rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków- głosu i źródła dźwięku, np. szelest gazety, kapanie wody z kranu;

- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków ze względu na ich natężenie (głośno-cicho);

- wysłuchiwanie zmian w tempie słyszanych dźwięków (szybko- wolno);

- wysłuchiwanie i powtarzanie dźwięków tworzących układy rytmiczne, np. podczas klaskania, tupania;

- śpiewanie piosenek z jednoczesnym naśladowaniem gestów, powtarzanie rymowanek;

4. Stymulacja rozwoju mowy:

- ćwiczenia oddechowe typu: zdmuchiwanie świeczki, dmuchanie na papierek, piłeczkę itp.;

- zachęcanie do mówienia w sytuacjach codziennych;

- wykorzystywanie gestów podczas nauki wierszy i piosenek;

- nazywanie przedmiotów i sytuacji podczas codziennych czynności;

- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze, np. naśladowanie odgłosów zwierząt;

- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie treści obrazków.

5. Pobudzenie aktywności poznawczej dziecka: 

 - pobudzenie rozwoju pamięci dowolnej poprzez utrwalanie informacji o sobie;

-  rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni;

- rozpoznawanie, nazywanie czynności wykonywanych przez dziecko i inne osoby;

- wprowadzanie, utrwalanie nazw kolorów podstawowych i pochodnych;

- wprowadzanie, utrwalanie nazw wybranych owoców, warzyw, zwierząt domowych, leśnych i egzotycznych;

- utrwalanie nazw figur geometrycznych;

- rozwijanie umiejętności przeliczania na konkretach w możliwie szerokim zakresie;

- wprowadzanie nazw aktualnej pory roku i jej cech charakterystycznych;

- stymulacja myślenia przyczynowo- skutkowego: „Co wydarzyło się potem?”.

6. Budzenie wiary we własne możliwości i umiejętności:

- zabawy i ćwiczenia wynikające z zainteresowań dziecka ("co lubię", "co potrafię");

- doskonalenie czynności samoobsługowych, zachęcanie do samodzielnego podejmowania decyzji w zabawie;

- zachęcanie do samodzielnego odkładania rzeczy na miejsce, korzystania z toalety, jedzenia i ubierania;

- docenianie dziecka za najmniejsze nawet postępy, podkreślanie mocnych stron dziecka.

7. Rozwijanie sfery społeczno- emocjonalnej:

- nauka wygrywania i przegrywania podczas gier typu ściganki, memo itp.;

- ustalanie i przestrzeganie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy;

- zwracanie uwagi na potrzeby innych ludzi, kształtowanie empatii poprzez zabawy naśladowcze typu „lustro”;

- zabawy tematyczne, np. w dom lub przedszkole;

- wzbogacanie rysunku postaci ("to jestem ja i tak wyglądam");

- rozpoznawanie emocji na zdjęciach i symbolach

- słuchanie bajeczek terapeutycznych